Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@12:59:20 GMT

مخاطب در رمان «کوکو» مخالف راوی می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۴۹۷۱۴

مخاطب در رمان «کوکو» مخالف راوی می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سومین نشست نقد کتاب از سلسله برنامه‌های نقد پنج شنبه‌های گویه به بررسی رمان کوکو نوشته‌ نگار داوودی اختصاص داشت. این رمان توسط فرناز شهیدثالث نویسنده و شیرین ورچه نویسنده پنج‌شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ نقد و بررسی شد. مهدی محمدیان مجری و گوینده رادیو فرهنگ این نشست را اجراکرد.

کتاب کوکو داستانی روان‌شناختی از مشکلات افسردگی و عصیان یک زن پس از زایمان است و با روایت اول شخص نوشته شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیرین ورچه، نوشتن را از سال ۱۳۸۶ به شکل جدی شروع کرده‌است، او درباره چرایی این مساله توضیح داد: در دوران جوانی می‌نوشتم، اما تا زمانی که تجربه زیست اتفاق نیفتد، نوشتن نتیجه خوبی به همراه نخواهدداشت. با تشویق دیگران مجموعه داستان سرم را چسباندم روی تنشان و یک داستان بلند منتشر کردم که کتاب داستان بلند هنوز به دستم نرسیده‌است.

این نویسنده با بیان اینکه داستان کتاب کوکو در ظاهر زبان ساده‌ای دارد، به خوش‌خوان بودن رمان تاکید کرد و ادامه داد: طرح داستان مشخص است. در نتیجه درباره نکاتی از این اثر صحبت می‌کنم، یکی اینکه این کار ممکن است مولفه‌های رمان را نداشته‌باشد، زیرا فصل‌بندی ندارد؛ اما کاری به چهارچوب‌ها ندارم. این رمان روایت ذهنی و عینی است و به نوعی مشاهده راوی و روابط او است. جنبه پنهانی انسان‌ها که شاید آن را به کسی نشان ندهند، در این روایت بیان شده‌است.

ادبیات اعترافی حفره ادبیات ایران است

ورچه با بیان اینکه پیشینه فرهنگی در ایران بر اساس نگاه خیر و شری است، افزود: برای مثال می‌توان گفت در فرهنگ ما توبه داریم اما اعتراف نداریم. ادبیات اعترافی حفره ادبیات ایران است.

این نویسنده با اشاره به رمان‌هایی که در آن‌ها زبان شخصیت با مولفه‌های زیستی همراه نیست، گفت: نکته قابل توجه کوکو این است که زبان با موقعیت داستان هم‌خوانی دارد. داستان کوکو به همین دلیل حس باورپذیری را به مخاطب می‌دهد.

 ورچه با اشاره به بخش دیگر داستان که مربوط به راوی و نشان‌دهنده تاثیر خانواده و پیشینه زیستی بر اندیشه و تفکر او است، ادامه داد: شاید همه ما در زندگی بدون اینکه متوجه باشیم تحت تاثیر مسائل مذهبی و اخلاقی باشیم. این اتفاق خواه‌ناخواه ممکن است با شدت و ضعف برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما همان‌طور که ما نمی‌دانیم شخصیت این داستان چرا این کارها را می‌کند، به نظرم خود شخصیت هم مطلع نیست؛ اصل مطلب را متوجه نیست و برایش وضوح ندارد و با رفتارهایی که به نظر کودکانه می‌آید ستیز خود را شروع می‌کند.

این نویسنده با اشاره به استفاده نامناسب از کاربرد رویابینی در این رمان، بیان کرد: این بخش‌های داستان، اتمسفر خواب را داشت اما در آن‌ها تنوع وجود نداشت.

ضعف گفت‌وگو یکی از مشکلات جامعه است

فرناز شهید ثالث منتقد بعدی بود. او با بیان اینکه یکی از ضعف‌های جامعه، شکل‌گیری گفت‌وگو در آن است، بیان کرد: در گفت‌وگو ضعیف هستیم البته اگر نگویم که نمی‌توانیم گفت‌وگو کنیم. ضعف گفت‌وگو یکی از مشکلات جامعه است. در چنین شرایطی خواندن رمان می‌توان به جامعه کمک کند، زیرا ویژگی رمان این است که بتوانیم خود را جای دیگری قرار بدیم و آستانه صبر ما را بالا می‌برد و این را در جامعه نیاز داریم. در نتیجه با معرفی رمان سعی می‌کنم بر جامعه تاثیر داشته‌باشم. البته باید بدانیم که این روند زود بازده نیست.

این نویسنده بررسی رمان و شکل‌گیری گفت‌وگو درباره آن را اقدامی مهم در جامعه مهم دانست و ادامه داد: کاری که می‌خواهم انجام دهم بررسی رمان است. نقد، ساختار تخصصی خود را داد، چیزی که در جامعه کم داریم معرفی ادبی رمان است. مخاطب باید در نتیجه مواجهه با معرفی رمان و مطالعه آن، سلیقه خود را بشناسد و بتواند آن را ارتقا دهد.

شهیدثالث با اعلام اینکه داستان‌ها و رمان‌هایی که بر اساس واگویه‌های زنانه نوشته شده‌اند، سلیقه شخصی او نیستند، بیان کرد: علاقه‌ای به خواندن رمان‌های روزمره ندارم. وقتی رمان کوکو را شروع کردم فکر کردم که قرار است زجر بکشم تا تمام شود، حدود 30 صفحه از رمان را خواندم و دیدم که کشش دارد و متوجه‌ شدم آن را با علاقه می‌خوانم. از این پس فاکتورها و المان‌هایی را که در رمان وجود دارد و به من کمک کرد تا رمان را فارغ از مسائلی که آن را جنسیتی کرده‌بود، بخوانم، ثبت کردم.

نویسنده در نقطه‌ای که کلیشه‌ها را می‌شکند

او مهم‌ترین اتفاق در این رمان را شکسته شدن کلیشه‌ها اعلام کرد و توضیح داد: مخاطب متوجه می‌شود  قرار نیست مادری مانند بخش عمده‌ای از مادرها که در رمان‌ها و فیلم‌ها می‌بینیم خود را فدای کودکان و زندگی کند. نویسنده در نقطه‌ای که کلیشه‌ها را شکسته آگاهانه و ظریف این کار را انجام داده‌است.

این نویسنده با اشاره به داستان که از زاویه اول شخص نوشته شده‌است، گفت: راوی، داستان را توضیح می‌دهد. زاویه اول شخص برای مخاطب همزاد پنداری بیشتری به وجود می‌آورد. اما جایی مخاطب به اینجا می‌رسد که مخالف راوی می‌شود، این نقطه طلایی رمان است. موفقیت نویسنده اینجا است، زیرا درعین حال که مخاطب راوی را می‌فهمد اما به او حق نمی‌دهد و می‌گوید که تو مریض هستی!

وظیفه رمان نشان دادن پاسخ نیست

به گفته شهید ثالث رمان کوکو زبان متناسبی دارد. یکی از کارهایی که نویسنده برای شخصیت‌پردازی به درستی انجام داده این است که از زبان استفاده به‌جا و درستی کرده‌است. به یاد ندارم که اشتباه داشته‌باشد. نویسنده، با کوتاه کردن جمله‌ها این هدف را به خوبی اجرا کرده‌است.

او ادامه داد: نویسنده از مشکل روحی صحبت می‌کند، فکر می‌کنم یکی از کارهایی که نویسندگان انجام می‌دهند این است که به یکدیگر و جامعه برای فهم بهتر مسائل کمک می‌کنند. در این رمان درباره مساله‌ای صحبت می‌شود که شاید همه با این دقت و توجه به آن نگاه نکرده‌باشیم. زیرا برای رسیدن به این حد از دقت، باید نسبت به مساله پیش آگاهی داشته‌باشیم. شخصیت گلنار متوجه این مساله نیست، اما روزبه آگاه است. حمایت‌هایش به این معنی نیست که نمی‌فهمد، اما گلنار نمی‌تواند با روزبه ارتباط برقرار کند. شاید این شخصیت می‌تواند نماد هر کدام از ما در جامعه باشد. اینکه رابطه ما با اطرافیان قطع است، کمک نمی‌گیریم. حتی نمی‌داند که مشکل دارد این یک تصویر کلی از جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم.

او ادامه داد: هر کدام از ما احساس می‌کند که رفتار و اندیشه خودش درست است، در نتیجه در جامعه حق به جانبی زندگی می‌کنیم. در این رمان مخاطب وارد لایه‌ها عمیق‌تر روانی می‌شود و می‌تواند نشان دهد برای گذشتن از این مساله چه کار باید انجام داد. باید توجه داشت وظیفه رمان نشان دادن پاسخ نیست بلکه رمان زمینه را مهیا می‌کند تا مخاطب به این مسائل فکر کند.

نمایش لحظه‌ای که زن از مادربودن گریزان است

نگار داوودی با تاکید بر اینکه در تالیف این رمان سعی داشت تا به وظیفه خود به عنوان نویسنده عمل کند، ادامه داد: سال‌ها داستان کوتاه نوشتم و این نخستین تجربه من از نوشتن رمان است. چیزی که کتاب شد، تمام آن‌چیزی است که از زن بودن دیدم، شنیدم و بلد بودم؛ خواستم این مسائل را انتقال دهم.

این نویسنده با اشاره به دیدگاه جامعه نسبت به زنان توضیح داد: انتظار می‌رود زن‌ها همه چیز را بلد باشند، خواستم لحظه‌ای را به نمایش بگذارم که زن احساس می‌کند از مادر بودن و زن بودن گریزان است. این اتفاق ممکن است به صورت طبیعی برای هر فردی اتفاق بیفتد. باید این بار سنگین را از دوش زن‌ها برداشت.

نویسنده رمان کوکو با بیان اینکه یک‌سال و نیم با این رمان زندگی کرده‌است، ادامه داد: به نظرم پایان کتاب خوش نبود، زیرا نشان دهنده تسلیم شدن دربرابر زندگی بود. این پذیرش گاهی دردناک است. گاهی زن چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد و در نهایت چیزی که زن را نجات می‌دهد این است که تسلیم شود.

این نویسنده با تاکید بر این نکته که همه در نقد و اظهار نظر درباره رمان آزاد هستند، افزود: باید توجه داشت، نمی‌توان شرایط روانی شخصیت داستان را افسردگی نامید، زیرا این زن پا را فراتر گذاشت و عصیان کرد.

برچسب‌ها ادبیات داستانی حقوق زنان نقد و بررسی کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات داستانی حقوق زنان نقد و بررسی کتاب ادبیات داستانی حقوق زنان نقد و بررسی کتاب نویسنده با اشاره رمان کوکو رمان ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۴۹۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت

«پل آستر»، نویسنده آمریکایی سه‌گانه «نیویورک»‌ درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «پل آستر» نویسنده‌ ۳۴ کتاب از جمله سه‌گانه مشهور «نیویورک» در سن ۷۷ سالگی درگذشت. «گاردین» نوشت، «جکی لیدن»، دوست و همکار این نویسنده اعلام کرد که «آستر» در روز سه‌شنبه در پی عوارض ناشی از سرطان ریه درگذشت.

داستان‌های او مملو از مضامین اتفاقات تصادفی، شانس و سرنوشت نوشته شده‌اند. بسیاری از قهرمانان داستان‌ها، خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

«آستر» در سال ۱۹۴۷ میلادی در «نیوجرسی»‌ متولد شد. به گفته خود این نویسنده، او روند نگارش را از سن هشت سالگی و زمانی آغاز کرد که امضا گرفتن از یک بازیکن بیسبال را به این دلیل از دست داده بود که نه او و نه والدینش با خود مداد همراه نداشتند. از آن زمان به بعد «آستر» همه جا با خود مداد می‌برد. «آستر»‌ در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۵ نوشته بود: «اگر یک مداد با خود در جیبتان داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که یک روز وسوسه‌ شوید که از آن استفاده کنید.»

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این رویداد به دلیلی برای نگارش نخستین کتاب خاطرات این نویسنده تبدیل شد. «اختراع انزواء» در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه»(۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس»(۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • بدرود آقای پل استر
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • میراث «پل آستر» در سینما
  • پُل آستر درگذشت
  • پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی در گذشت
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • بحران ادبیات داریم